Να μη μείνει η Βόρεια Ελλάδα έξω από τους σχεδιασμούς οικονομικής πολιτικής στα Βαλκάνια
Aποσυνδέεται το θέμα του Ελληνικού Σχεδίου για την Οικονομική Ανασυγκρότηση των Βαλκανίων (ΕΣΟΑΒ), από την χωρική διάσταση άσκησης της Ελληνικής Οικονομικής Πολιτικής στα Βαλκάνια, η οποία είχε εντοπιστεί και είχε γίνει σημείο αναφοράς από όλα τα Κυβερνητικά Στελέχη ότι θα είναι η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα, όπως διαπιστώνουμε από το Σχέδιο Νόμου που δόθηκε στη δημοσιότητα και αναμένεται εντός των επομένων ημερών να κατατεθεί στη Βουλή.
Ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος ελπίζει ότι η ίδρυση του Αυτοτελούς Γραφείου για την Οικονομική Συνεργασία στα Βαλκάνια δεν θα εγκαταλειφθεί ως κυβερνητική προτεραιότητα και στο πνεύμα αυτό θα ήθελε να αντιμετωπιστεί με εποικοδομητικό τρόπο η προσπάθεια για δημιουργία ενός ανοικτού και ευέλικτου σχήματος διαχείρισης του Ελληνικού Σχεδίου για την Ανασυγκρότηση στα Βαλκάνια.
Οι δύο κύριες παρατηρήσεις του ΣΕΒΕ, στο Σχέδιο που είδε τη δημοσιότητα εστιάζονται στα εξής σημεία :
1. Στην ανάγκη ολοκλήρωσης πέντε προγραμμάτων διμερούς οικονομικής συνεργασίας, ως προϋπόθεση έναρξης υλοποίησης του σχεδίου, στάδιο το οποίο, κατά τη γνώμη μας, είναι και το πλέον χρονοβόρο.
2. Στην επιλογή του Αναπτυξιακού Νόμου 2601/98 ως θεσμικού πλαισίου για την υλοποίηση του τμήματος του σχεδίου που αφορά στις ιδιωτικές επενδύσεις.
Πλέον κρίσιμο από τα δύο προηγούμενα σημεία αποτελεί η επιλογή του Ν.2601 ως θεσμικού πλαισίου υλοποίησης των ιδιωτικών επενδύσεων για τους εξής λόγους:
* Ο Ν.2601 και οι αναφορές σε αυτόν που γίνονται στο Ελληνικό Σχέδιο για την Ανασυγκρότηση οδηγούν στο συμπέρασμα ότι αποκλείονται από το σχέδιο οι ήδη δραστηριοποιούμενες Ελληνικές επιχειρήσεις στις χώρες αυτές, καθόσον, η παράγραφος 2 του άρθρου 3 του Ν.2601 προβλέπει μόνο ενίσχυση νέων επιχειρήσεων.
* Επιπρόσθετα η διάταξη αυτή εντάσσει μεν στο ΕΣΟΑΒ κλάδους μεταποίησης που εξαιρούνταν από το αρχικά προωθούμενο Σχέδιο και κυρίως την ένδυση, αποκλείει όμως εξαιρετικά σημαντικούς κλάδους, όπως της πληροφορικής, των μεταφορών, της υγείας, των κατασκευών, των υπηρεσιών και του εμπορίου.
* Επίσης προβλέπεται ενίσχυση ποσοστού επιχορήγησης (30%), το οποίο είναι εξαιρετικά χαμηλό, αν λάβει κανείς υπόψη τον κίνδυνο και τα σημαντικά αντικίνητρα που αντιμετωπίζει μια επένδυση στην περιοχή. Ταυτόχρονα δεν παρέχεται συνδυασμένα η επιχορήγηση του επιτοκίου δανείων που απαιτούνται για την επένδυση.
* Επιπλέον το εύρος των επιλέξιμων δαπανών, οι οποίες προβλέπονται, μπορεί να χαρακτηριστεί εξαιρετικά φτωχό καθώς περιλαμβάνονται μόνο οι κύριες ανάγκες. Αποκλείεται η δυνατότητα ένταξης ολοκληρωμένων επενδυτικών σχεδίων και δαπάνες άϋλων επενδύσεων όπως αγορά τεχνογνωσίας, μελέτες, έρευνες, κατάρτιση προσωπικού, κλπ.
* Τέλος, η διαχείριση ιδιαίτερης μορφής επενδύσεων, όπως αυτές που θέλει να ενισχύσει το ΕΣΟΑΒ, δεν προοιωνίζεται ως εξαιρετικά αποτελεσματική αν γίνει με ένα θεσμικό πλαίσιο, το οποίο τελεί υπό αναθεώρηση και από μια υπηρεσία, η οποία κατά τη διάρκεια κατάθεσης του Νομοσχεδίου είχε αρνητική θέση στο θέμα.
Ο ΣΕΒΕ – όπως και οι υπόλοιποι επιχειρηματικοί φορείς της Θεσσαλονίκης – προτείνει να καταργηθεί το άρθρο 4 του Νομοσχεδίου και να αντικατασταθεί με μια διάταξη, η οποία θα δίνει δυνατότητα στον Υπουργό Εξωτερικών να εκδώσει Προεδρικό Διάταγμα με το οποίο θα μπορεί να προβεί σε επιλογή ενδιάμεσου φορέα του ιδιωτικού τομέα για τη διαχείριση του προγράμματος, ο οποίος θα έχει και την απαραίτητη εμπειρία και την απαραίτητη ευελιξία για ένα τέτοιο πρόγραμμα. Μόνο τέτοιου τύπου επιλογές μπορούν να εγγυηθούν τον ποθούμενο ανοικτό και ευέλικτο χαρακτήρα του προγράμματος. Επίσης θα πρέπει να προβλεφθεί η εξουσιοδότηση στον Υπουργό Εξωτερικών με Υπουργικές Αποφάσεις να ρυθμίζει θέματα τεχνικής υποστήριξης στην υλοποίηση του ΕΣΟΑΒ.
Τέλος, ο ΣΕΒΕ σημειώνει την ανάγκη ενημέρωσης και ευρείας δημοσιοποίησης του ΕΣΟΑΒ στους Ελληνες επιχειρηματίες ώστε το Σχέδιο αυτό να αξιοποιηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και ζητά την ανάληψη συμπληρωματικών πρωτοβουλιών για την ευαισθητοποίηση των ελληνικών επιχειρήσεων, στην οποία οι επιχειρηματικοί φορείς θα πρέπει να έχουν καθοριστικό ρόλο.
Ο ΣΕΒΕ υπενθυμίζει για μια ακόμη φορά ότι η Βόρεια Ελλάδα και η Θεσσαλονίκη θα πρέπει να συμπεριληφθούν στους σχεδιασμούς οικονομικής πολιτικής στα Βαλκάνια και πιστεύει ότι η πρόταση την οποία διατυπώνει μπορεί να οδηγήσει στην επίτευξη των επιθυμητών στόχων στον τομέα των ιδιωτικών επενδύσεων.